Co kryje się pod określeniem
programowanie? Czy warto wybrać studia informatyczne w Polsce? Na co już
zwrócić uwagę, będąc w szkole średniej? Jak może wyglądać kariera programisty?
Na te i inne pytania odpowiedzi poszukają uczestnicy bezpłatnego webinarium
online 28 lutego, o godz. 18.00., organizowanego przez Polską Agencje Kosmiczną
POLSA i ESERO Polska Centrum Nauki Kopernik.
Linki do streamingu na YT: https://youtu.be/QmJyIGsknvY
Programowanie w coraz większym
stopniu jest ważnym składnikiem wszystkich obszarów codziennego życia. Obecnie
kod źródłowy pozwala „sterować” przepływem bitów zarówno w naszych telefonach
komórkowych czy konsolach do gier, jak i zarządzać miejską sygnalizacją
świetlną. Istnieje wiele języków programowania oraz zintegrowanych środowisk
programistycznych, umożliwiających rozwój nauki i technologii kosmicznych. Bez
odpowiedniego oprogramowania nic nie poleciałoby w przestrzeń kosmiczną, nie
moglibyśmy eksplorować powierzchni Księżyca lub Marsa, łaziki nie mogłyby
prowadzić badań na innych planetach i ciałach niebieskich, a my analizować
danych otrzymywanych z tych misji czy satelitów krążących wokół Ziemi.
Programowanie to połączenie
jasnego, logicznego, niejako matematycznego sposobu myślenia oraz umiejętności
pisania kodu źródłowego w wybranym języku programowania. Umiejętność
programowania umożliwia stworzenie „czegoś z niczego”, a nawet w pewnym sensie
pozwala „ożywić” układy elektroniczne. Ponieważ jesteśmy otoczeni światem stale
rozwijających się technologii, warto związać swoją przyszłość z programowaniem.
Tę umiejętność można i należy rozwijać od najmłodszych lat i nigdy nie jest za
późno, by zacząć.
Dzieci i młodzież mogą to robić
już teraz, dzięki Europejskiemu Wyzwaniu Astro
Pi. To projekt edukacyjny Europejskiej Agencji
Kosmicznej (ESA), prowadzony we współpracy z Fundacją Raspberry Pi.
Stwarza uczniom szkół podstawowych i średnich okazję do przeprowadzenia
projektu naukowego w kosmosie, a konkretnie na pokładzie Międzynarodowej Stacji
Kosmicznej (ISS). Głównym zadaniem dla śmiałków jest napisanie programu
komputerowego w języku Python, działającego na układach Raspberry Pi, w celu
przeprowadzenia badań naukowych w warunkach mikrograwitacji, panującej na ISS.
Wyzwanie Astro Pi to idealna okazja do sprawdzenia się w roli programistów i
programistek, pracujących z nowoczesnymi technologiami kosmicznymi.
Sławomir
Tadeja, jeden z gości webinarium, mówi wprost: „Umiejętność tworzenia
oprogramowania jest kluczowym składnikiem rozwoju kariery zawodowej w nauce,
jak również w technologii. Bez niej nie miałbym możliwości brania udziału w
różnorodnych projektach, np. na Uniwersytecie Jagiellońskim w pracach nad
wykrywaczami materiałów niebezpiecznych pod wodą (amunicja chemiczna zatopiona na
dnie Bałtyku), czy opracowywania modeli cyfrowych pola magnetycznego Marsa w
ramach stażu w Europejskiej Agencji Kosmicznej. Ta umiejętność pozwoliła mi też
przez rok pracować nad narzędziami do wizualizacji poziomów radiacji w
detektorze CMS działającym na Wielkim Zderzaczu Hadronów w ośrodku CERN pod
Genewą. Chcę podkreślić, że wspólnym mianownikiem wzięcia udziału w powyższych
projektach była umiejętność tworzenia i testowania oprogramowania”.
Na
webinarium wystąpią:
Justyna Średzińska, magister fizyki, specjalistka do
spraw merytorycznych w Europejskim Biurze Edukacji Kosmicznej (ESERO-Polska), w
Centrum Nauki Kopernik. Przez 5 lat
prowadziła badania z zakresu astrofizyki w Centrum Astronomicznym im. M.
Kopernika PAN w Warszawie. Swoją pasję do kosmosu przekazuje w pracy
edukacyjnej. Przygotowuje materiały metodyczne i prowadzi różnorodne
aktywności, rozwijające wiedzę z zakresu astrofizyki i technologii kosmicznych.
Paweł Budzianowski, zarządza grupą badawczą w firmie technologicznej PolyAI,
zajmującej się automatyzacją konwersacji pomiędzy ludźmi przy użyciu komputera. Prowadzi również zajęcia z przetwarzania języka naturalnego na
Uniwersytecie Warszawskim oraz Uniwersytecie Jagiellońskim. Ukończył matematykę na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w
Poznaniu oraz studia doktoranckie w zakresie sztucznej inteligencji na Wydziale
Inżynierii Uniwersytetu Cambridge.
Sławek
Tadeja,
asystent naukowy na Wydziale Inżynierii Uniwersytetu Cambridge, na którym
odbywał studia doktoranckie. W ramach doktoratu pracował nad zastosowaniami
wirtualnej rzeczywistości (VR) w różnych gałęziach inżynierii, włączając
aeronautykę i astronautykę. W trakcie studiów odbył
półroczny staż w ESA, gdzie pracował m.in. nad modelowaniem komputerowym pola
magnetycznego Marsa.
Więcej:
https://esero.kopernik.org.pl/kosmiczne-programowanie-astro-pi/
Obserwuj wydarzenie: https://www.facebook.com/events/1359875641099722/
Komentarze
Prześlij komentarz