Wypożycz sobie naukowca

źródło grafiki: vecteezy.com

Działanie to obejmuje wyjazdy pracowników Uniwersytetu (czynni naukowcy 
oraz pracownicy dydaktyczni UWM) z wykładami i warsztatami laboratoryjnymi do szkół. Planowanych jest kilkadziesiąt wykładów i zajęć pokazowych w szkołach północno-wschodniej Polski. Jednorazowy czas spotkania do 45 min. W czasie jednego wyjazdu planowanych będzie 1-4 zajęcia, realizowane przez 1-3 osoby. Planowane będą także kawiarnie naukowe w tych miejscowościach, jako międzypokoleniowe spotkanie naukowca z uczniami i społecznością lokalną (osoby dorosłe, w tym z Uniwersytetów Trzeciego Wieku).

Realizacja zadania "Wypożycz sobie naukowca" rozpocznie się we wrześniu 2020 i potrwa do czerwca 2022 r. (z przerwą na lipiec, sierpień, i wrzesień 2021). W przypadku obostrzeń, związanych z epidemią Covid-19, zaproponujemy wykłady on line w formie webinariów.

Wykłady i zajęcia w szkołach są jednym z elementów zaplanowanego i spójnego przekazu wiedzy. Ich zadaniem jest przybliżenie postaci naukowca oraz zachęcenie do dalszego udziału w projekcie. Uczniowie zapoznani zostaną z najnowszymi odkryciami nauk biologicznych oraz z pomysłami obserwacji i badań możliwych do wykonania w szkole. Uczniowie i osoby dorosłe w czasie tych wykładów będą zapraszani do przyjazdu na Uniwersytet w ramach organizowanych pikników naukowych (Noc Biologów, Dzień Biologii i Biotechnologii), a nauczyciele z uczniami – na cykliczne spotkania laboratoryjne na Uniwersytecie. Wizyty w szkołach są bardzo ważne dla młodzieży z dalszych miejscowości, dla których utrudniony jest dojazd do Olsztyna innego dużego miasta akademickiego. Organizacyjnie łatwiej i taniej jest przyjechać naukowcowi do odległej od Olsztyna szkoły niż zorganizować wyjazd całej klasy.

Niebawem pojawią się tytuły proponowanych wykładów.

Więcej informacji na stronie: http://wbib.uwm.edu.pl/wydzial/oferta-zajec-dla-uczniow/wypozycz-sobie-naukowca

Kierownik zadania: dr Grzegorz Fiedorowicz

Ze względu na obowiązujące przepisy w szkołach, dotyczące Covid-19, zadanie "wypożycz sobie naukowca"  (wykłady i zajęcia w szkołach ) zorganizujemy w formie zdalnej (webinaria). Na życzenie szkoły mogą odbywać się także zajęcia terenowe. 

Szczegóły niżej.

Stanisław Czachorowski


Propozycje wykładów/warsztatów w ramach zadania
"WYPOŻYCZ SOBIE NAUKOWCA'
 w 
roku akademickim 2019/2020

(zajęcia realizowane w formie zdalnej lub stacjonarnej)

Dodatkowych informacji (zapisy, ustalanie terminów, itp.) udziela koordynator zadania:

dr Grzegorz Fiedorowicz, e-mail:  grzegorz.fiedorowicz@uwm.edu.pl 
kontakt telefoniczny: 89 524 51 31

ZGŁOSZENIA PRZYJMOWANE SĄ  JEDYNIE NA PODANY ADRES E-MAIL !!!

Wykłady

  1. Leptyna – hormon o wielu obliczach (dr hab. inż. Gabriela Siawrys, Katedra Anatomii i Fizjologii Zwierząt)
  2. Sezonowość w rozrodzie (dr hab. inż. Gabriela Siawrys, Katedra Anatomii i Fizjologii Zwierząt);
  3. Reakcje zwierząt na temperaturę otoczenia (dr hab. Beata Kurowicka, Katedra Anatomii i Fizjologii Zwierząt);
  4. Biolog molekularny – współczesny Sherlock Holmes (dr hab. inż. Grzegorz Panasiewicz, prof. UWM lub dr Agata Żmijewska, Katedra Anatomii i Fizjologii Zwierząt);
  5. Co mają w sobie kleszcze? (dr hab. Małgorzata Dmitryjuk, Katedra Biochemii)
  6. Słodkie tajemnice pszczelej społeczności (dr hab. Małgorzata Dmitryjuk, Katedra Biochemii)
  7. Żywność psychoaktywna (dr hab. Beata Jarmołowska, prof. UWM, Katedra Biochemii);
  8. Organizmy genetycznie zmodyfikowane – otrzymanie i zastosowanie (dr Wioletta Pluskota, Katedra Fizjologii, Genetyki i Biotechnologii Roślin);
  9. Różnorodność świata grzybów (dr hab. Anna Biedunkiewicz, Katedra Mikrobiologii i Mykologii);
  10. Po co grzybom owocniki? (dr hab. Anna Biedunkiewicz, Katedra Mikrobiologii i Mykologii);
  11. Tajemnicze życie grzybów (dr hab. Anna Biedunkiewicz, Katedra Mikrobiologii i Mykologii);
  12. Czy grzyby mają płeć? - czyli o rozmnażaniu (dr hab. Anna Biedunkiewicz, Katedra Mikrobiologii i Mykologii); 
  13. Grzyby zagrażające zdrowiu człowieka (dr hab. Anna Biedunkiewicz, Katedra Mikrobiologii i Mykologii); 
  14. Rezerwuary grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka (dr hab. Anna Biedunkiewicz, Katedra Mikrobiologii i Mykologii);
  15. Mikrogrzyby w kąpieliskach – fakt czy mit (dr hab. Anna Biedunkiewicz, Katedra Mikrobiologii i Mykologii);
  16. Związki grzybów z innym organizmami (dr Ewa Sucharzewska, Katedra Mikrobiologii i Mykologii);
  17. Porosty i ludzie (dr hab. Dariusz Kubiak, Katedra Mikrobiologii i Mykologii);
  18. Bioróżnorodność i biotechnologia czyli o maści czarownic do latania i leśnych tulipanach (dr hab. Stanisław Czachorowski, prof. UWM, Katedra Ekologii i Ochrony Środowiska);
  19. Chruściki – podwodni konstruktorzy domków z jedwabiu i ze złota (dr hab. Stanisław Czachorowski, prof. UWM, Katedra Ekologii i Ochrony Środowiska);
  20. Ptaki Islandii i wysp Owczych (mgr Krzysztof Lewandowski, Katedra Ekologii i Ochrony Środowiska);
  21. Co w trawie piszczy czyli pospolite i chronione gatunki w naszym otoczeniu (mgr Krzysztof Lewandowski, Katedra Ekologii i Ochrony Środowiska);
  22. Makrobezkręgowce siedlisk wodnych (mgr Krzysztof Lewandowski, Katedra Ekologii i Ochrony Środowiska);
  23. Przyroda Północy (mgr Krzysztof Lewandowski, Katedra Ekologii i Ochrony Środowiska);
  24. Wybiera się sójka za morze czyli dokąd odlatują ptaki (mgr Krzysztof Lewandowski, Katedra Ekologii i Ochrony Środowiska);
  25. Islandia kraina ognia i lodu (mgr Krzysztof Lewandowski, Katedra Ekologii i Ochrony Środowiska);
  26. Ważki fascynująca grupa owadów (mgr Krzysztof Lewandowski, Katedra Ekologii i Ochrony Środowiska);
  27. Ptaki ogrodów (mgr Krzysztof Lewandowski, Katedra Ekologii i Ochrony Środowiska);
  28. Ptaki – cztery pory roku (mgr Krzysztof Lewandowski, Katedra Ekologii i Ochrony Środowiska);
  29. Ochrona bezkręgowców (mgr Krzysztof Lewandowski, Katedra Ekologii i Ochrony Środowiska);
  30. Pożyteczne owady (mgr Krzysztof Lewandowski, Katedra Ekologii i Ochrony Środowiska);
  31. Na czym polega proces sukcesji ekosystemów? (dr hab. Hanna Ciecierska, Katedra Botaniki i Ochrony Przyrody);
  32. Kto kogo zjada, czyli jak tworzy się sieć troficzna oraz co wpływa na jej funkcjonowanie? (dr hab. Hanna Ciecierska, Katedra Botaniki i Ochrony Przyrody);
  33. Czy działalność człowieka wpływa na różnorodność roślin? (dr hab. Hanna Ciecierska, Katedra Botaniki i Ochrony Przyrody);
  34. Rośliny inwazyjne – wrogowie czy sprzymierzeńcy? (dr hab. Hanna Ciecierska, prof. UWM, Katedra Botaniki i Ochrony Przyrody);
  35. Zdrowa bioróżnorodność (dr Aldona Fenyk, Katedra Botaniki i Ochrony Przyrody);
  36. Czy grzyby potrzebne są roślinom? - rzecz o mikoryzie (dr Grzegorz Fiedorowicz, Katedra Botaniki i Ochrony Przyrody);
  37. Prozdrowotne właściwości grzybów wielkoowocnikowych (dr Grzegorz Fiedorowicz, Katedra Botaniki i Ochrony Przyrody);
  38. O owocach prawie wszystko (dr Grzegorz Fiedorowicz, Katedra Botaniki i Ochrony Przyrody);
  39. „Autostopem przez świat” czyli rozprzestrzenianie się roślin (dr Grzegorz Fiedorowicz, Katedra Botaniki i Ochrony Przyrody);
  40. Trawy – niepozorni zwycięzcy (dr Paweł Loro, Katedra Botaniki i Ochrony Przyrody);
  41. Tajemnice Antarktyki (dr Paweł Loro, Katedra Botaniki i Ochrony Przyrody);
  42. Różne oblicza śmierci komórki (dr Olga Jabłońska, Katedra Zoologii)
  43. Dodatkowe chromosomy – czy to zawsze coś złego? (dr Olga Jabłońska, Katedra Zoologii)
  44. Rośliny wspomagające odporność (dr hab. Hanna Ciecierska, Katedra Botaniki i Ochrony Przyrody; dr  hab. Dorota Górniak, prof. UWM, Katedra Mikrobiologii i Mykologii), 
  45. Gdzie znaleźć słodycz? (dr hab. Hanna Ciecierska, Katedra Botaniki i Ochrony Przyrody; dr  hab. Dorota Górniak, prof. UWM, Katedra Mikrobiologii i Mykologii), 

aktualizacja: 02.02.2021

Warsztaty:

  1. Informacja zawarta w genach (dr Wioletta Pluskota, Katedra Fizjologii, Genetyki i Biotechnologii Roślin),warsztaty, 90 min.
  2. Blaski i cienie hirudoterapii (dr Iwona Jeleń, Katedra Zoologii),prezentacja, pokaz
  3. Praca serca podczas wysiłku fizycznego(dr hab. Beata Kurowicka, Katedra Anatomii i Fizjologii Zwierząt), warsztaty, pomiar ciśnienia krwi, itp.;
  4. Poznajemy rośliny obce i inwazyjne w okolicy (dr hab. Hanna Ciecierska, Katedra Botaniki i Ochrony Przyrody), warsztaty terenowe w okolicach szkoły, czas trwania: 2-3 godz. lekcyjne, termin: wiosna lub jesień;
  5. Poznaj rośliny swoich okolic (dr Grzegorz Fiedorowicz, Katedra Botaniki i Ochrony Przyrody), warsztaty terenowe w okolicach szkoły, czas trwania: 2-3 godz. lekcyjne, termin: wiosna lub jesień;
  6. Poznaj grzyby wielkoowocnikowe swoich okolic (dr Grzegorz Fiedorowicz, Katedra Botaniki i Ochrony Przyrody), warsztaty terenowe w okolicach szkoły, czas trwania: 2-3 godz. lekcyjne, termin: wrzesień-listopad;
  7. CO2 na ławie oskarżonych - śledztwo biologa (dr Paweł Loro, Katedra Botaniki i Ochrony Przyrody), prezentację z aktywnym udziałem uczestników spotkania, którzy będą pełnili rolę sędziów, adwokatów i prokuratorów;
  8. „Top model w nauce” (dr Anna Leska, Katedra Zoologii) - przewodnik po organizmach modelowych powszechnie stosowanych w badaniach naukowych; czas trwania 45 min.;
  9. Czy można zobaczyć kwasy nukleinowe? (dr Anna Leska, Katedra Zoologii), czas trwania 45 min., możliwa realizacja w formie wykładu.

aktualizacja: 02.02.2021


Komentarze

Popularne w tym miesiącu

Czy kwiaty drzew są jadalne?

Heterogonia - biologiczny sens przemiany pokoleń w cyklu życiowym, przykład wrotków (Rotifera)

Szczotecznica szarawka: włochata piękność z lasu - dlaczego raz jest lepiej być widocznym a czasem nie?

Rzecz o sporach, czyli typy zarodników i sposoby ich powstawania u różnych grup grzybów

Purchawki, purchawice, tęgoskóry i czasznice czyli o owocnikach gasteroidalnych

Polskie nazwy grzybów - pod lupą, czyli dlaczego podgrzybek brunatny musiał stać się podgrzybem brunatnym

Najchętniej czytane

Szczotecznica szarawka: włochata piękność z lasu - dlaczego raz jest lepiej być widocznym a czasem nie?

Rzecz o sporach, czyli typy zarodników i sposoby ich powstawania u różnych grup grzybów

Heterogonia - biologiczny sens przemiany pokoleń w cyklu życiowym, przykład wrotków (Rotifera)

Czy ser pleśniowy może spleśnieć?

Purchawki, purchawice, tęgoskóry i czasznice czyli o owocnikach gasteroidalnych

Zajrzyj pod kapelusz grzyba i sprawdź co zobaczysz

Polskie nazwy grzybów - pod lupą, czyli dlaczego podgrzybek brunatny musiał stać się podgrzybem brunatnym

Wykwit zmienny czyli opowieść o śluzowcach