Zakres treści tematycznych obozu naukowego (wrzesień 2021)



Zakres treści tematycznych obozu naukowego

realizowanego z projektu Spotkania z Nauką

w dniach 20-22.09.2021 i 23-25.09.2021

na Wydziale Biologii i Biotechnologii, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie

 

Uczestnicy obozu naukowego będą podzieleni na trzy grupy tematyczne.

Dla lepszego przygotowania się do spotkania przekazujemy treści tematyczne do każdej części:

 

Fizjologia roślin:

„Wpływ czynników środowiskowych na transpirację” 20-22.09.2021

Doświadczenia przeprowadzone podczas zajęć laboratoryjnych będą dotyczyć transpiracji – kluczowego zjawiska w gospodarce wodnej roślin. Uczniowie poznają, czym jest transpiracja, jakie są jej rodzaje i jakie jest jej znaczenie w transporcie wody i soli mineralnych w roślinie (teoria kohezyjno – transpiracyjna przewodzenia wody w roślinach, siła ssąca transpiracji) a także poznają rolę transpiracji w bilansie wodnym rośliny.

 

„Przemiany cukrowców zapasowych w kiełkujących nasionach” 23-25.09.2021

Doświadczenia przeprowadzone podczas zajęć laboratoryjnych będą dotyczyć procesu kiełkowania nasion, szczególnie przemian, jakim ulegają materiały zapasowe nasion podczas kiełkowania. Uczniowie poznają czym jest kiełkowanie, jakie są jego rodzaje, jakie są główne etapy kiełkowania, jakie przemiany zachodzą w kiełkujących nasionach i co dzieje się z materiałami zapasowymi kiełkujących nasion.


Fizjologia zwierząt:

„Tajniki krwi”

Przed przyjazdem na warsztaty warto przypomnieć następujące treści:

- zasady pracy i bezpieczeństwa w laboratorium

- układy grup krwi AB0 i Rh

- właściwości krwi:

*elementy morfotyczne krwi

*badania biochemiczne krwi

*krzepliwość krwi

*diagnostyka laboratoryjna w oparciu o badania krwi

Badania terenowe:

„Ocena stanu ekologicznego Jeziora Kortowskiego na podstawie roślinności (makrofitów)”

Ogólnie będziemy prowadzić badania makrofitów (dużych roślin wodnych w jeziorze) na transektach (wybrane miejsca w zbiorniku), oznaczać taksony (głównie gatunki roślin), określać ich głębokość występowania, określać powierzchnie pokrycia - pływając rowerami wodnymi i pobierając rośliny kotwicami, a potem na sali oznaczając różne złowione (i nie tylko) gatunki. Na podstawie struktury i jakości roślinności zostaną wyliczone wskaźniki liczbowe, które pozwolą na klasyfikacje jeziora do określonej grupy stanu ekologicznego, zgodnie z metodą ESMI - wdrożoną w Polsce w 2007 do rutynowych badań jakości jezior w Monitoringu Państwowym, jak również zgodną z  wytycznymi Dyrektywy Wodnej UE 2000

Wszystkie przeprowadzone badania naukowe Uczniowie będą prezentować na mikrokonferencji naukowej w ostatnim dniu swojego pobytu.

Do zobaczenia 😊

Anna Biedunkiewicz

Komentarze

Popularne w tym miesiącu

Szczotecznica szarawka: włochata piękność z lasu - dlaczego raz jest lepiej być widocznym a czasem nie?

Czy kwiaty drzew są jadalne?

Heterogonia - biologiczny sens przemiany pokoleń w cyklu życiowym, przykład wrotków (Rotifera)

Rzecz o sporach, czyli typy zarodników i sposoby ich powstawania u różnych grup grzybów

O rozmnażaniu ślimaków i o GMO

„Zardzewiałe” rośliny

Najchętniej czytane

Szczotecznica szarawka: włochata piękność z lasu - dlaczego raz jest lepiej być widocznym a czasem nie?

Rzecz o sporach, czyli typy zarodników i sposoby ich powstawania u różnych grup grzybów

Heterogonia - biologiczny sens przemiany pokoleń w cyklu życiowym, przykład wrotków (Rotifera)

Czy ser pleśniowy może spleśnieć?

Purchawki, purchawice, tęgoskóry i czasznice czyli o owocnikach gasteroidalnych

Zajrzyj pod kapelusz grzyba i sprawdź co zobaczysz

Polskie nazwy grzybów - pod lupą, czyli dlaczego podgrzybek brunatny musiał stać się podgrzybem brunatnym

Wykwit zmienny czyli opowieść o śluzowcach