Zakres treści
tematycznych obozu naukowego
realizowanego z
projektu Spotkania z Nauką
w dniach
20-22.09.2021 i 23-25.09.2021
na Wydziale
Biologii i Biotechnologii, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Uczestnicy obozu naukowego będą
podzieleni na trzy grupy tematyczne.
Dla lepszego przygotowania się do
spotkania przekazujemy treści tematyczne do każdej części:
Fizjologia roślin:
„Wpływ czynników
środowiskowych na transpirację” 20-22.09.2021
Doświadczenia przeprowadzone
podczas zajęć laboratoryjnych będą dotyczyć transpiracji – kluczowego zjawiska
w gospodarce wodnej roślin. Uczniowie poznają, czym jest transpiracja, jakie są
jej rodzaje i jakie jest jej znaczenie w transporcie wody i soli mineralnych w
roślinie (teoria kohezyjno – transpiracyjna przewodzenia wody w roślinach, siła
ssąca transpiracji) a także poznają rolę transpiracji w bilansie wodnym
rośliny.
„Przemiany cukrowców
zapasowych w kiełkujących nasionach” 23-25.09.2021
Doświadczenia przeprowadzone podczas zajęć laboratoryjnych będą dotyczyć procesu kiełkowania nasion, szczególnie przemian, jakim ulegają materiały zapasowe nasion podczas kiełkowania. Uczniowie poznają czym jest kiełkowanie, jakie są jego rodzaje, jakie są główne etapy kiełkowania, jakie przemiany zachodzą w kiełkujących nasionach i co dzieje się z materiałami zapasowymi kiełkujących nasion.
Fizjologia zwierząt:
„Tajniki krwi”
Przed przyjazdem na warsztaty
warto przypomnieć następujące treści:
- zasady pracy i bezpieczeństwa w laboratorium
- układy grup krwi AB0 i Rh
- właściwości krwi:
*elementy morfotyczne krwi
*badania biochemiczne krwi
*krzepliwość krwi
*diagnostyka laboratoryjna w oparciu o badania krwi
Badania terenowe:
„Ocena stanu
ekologicznego Jeziora Kortowskiego na podstawie roślinności (makrofitów)”
Ogólnie będziemy prowadzić badania makrofitów (dużych roślin wodnych w jeziorze) na transektach (wybrane miejsca w zbiorniku), oznaczać taksony (głównie gatunki roślin), określać ich głębokość występowania, określać powierzchnie pokrycia - pływając rowerami wodnymi i pobierając rośliny kotwicami, a potem na sali oznaczając różne złowione (i nie tylko) gatunki. Na podstawie struktury i jakości roślinności zostaną wyliczone wskaźniki liczbowe, które pozwolą na klasyfikacje jeziora do określonej grupy stanu ekologicznego, zgodnie z metodą ESMI - wdrożoną w Polsce w 2007 do rutynowych badań jakości jezior w Monitoringu Państwowym, jak również zgodną z wytycznymi Dyrektywy Wodnej UE 2000
Wszystkie
przeprowadzone badania naukowe Uczniowie będą prezentować na mikrokonferencji
naukowej w ostatnim dniu swojego pobytu.
Do zobaczenia 😊
Anna Biedunkiewicz
Komentarze
Prześlij komentarz