Spotkanie z Olimpijczykiem - zaproszenie na Dzień Biologii i Biotechnologii

 Szanowni Państwo,

Opiekunowie młodzieży biorącej udział w Olimpiadzie Biologicznej,

 

Zwracam się do Państwa z propozycją wzięcia udziału wraz ze swoim uczniem - olimpijczykiem, który brał udział w dotychczasowych zmaganiach Olimpiady Biologicznej na etapie centralnym, w wywiadzie online pod nazwą: Spotkanie z Olimpijczykiem (pkt. 3), realizowanym w ramach projektu Spotkania z Nauką w "Dniu Biologii i Biotechnologii 2021", będącym świętem wydziału.

Ze szczegółami dotyczącymi samego projektu mogą Państwo się zapoznać na stronie https://spotkanianauka.blogspot.com/

Celem pikniku naukowego pod nazwą "Dzień Biologii i Biotechnologii" jest upowszechnianie wiedzy oraz budowanie relacji między naukowcami a społecznością lokalną, głównie młodzieżą szkolną. Stanowi on uzupełnienie do realizowanych innych zadań projektu, m.in. Noc Biologów,  Wypożycz sobie naukowca,  Cykliczne spotkania z nauką i obozy naukowe, realizowanych w ciągu całego roku.

Zaplanowane jako święto Wydziału ma w szerszym wymiarze umożliwić bezpośredni kontakt z naukowcem i uniwersyteckim laboratorium. W sposób szczególny ma umożliwić prezentację dokonań młodych naukowców i zainteresowanie nauką uczniów szkolnych.

Niestety, z uwagi na fakt istnienia zagrożenia epidemiologicznego najprawdopodobniej będzie on realizowany w trybie zdalnym. Dlatego „Dzień” możemy rozciągnąć na „(Ty)Dzień” zaczynający się oficjalnym otwarciem 28 maja 2021 roku o godz. 10.00.

W ramach święta chcemy zrealizować następujące działania:

1. Podziel się nowinką naukową (prezentacja najnowszych wyników badań pracowników Wydziału Biologii i Biotechnologii), wykłady online, o charakterze otwartym, przeznaczone dla młodzieży oraz dorosłych.

2. Prezentacja działalności kół naukowych (KN) z Wydziału Biologii i Biotechnologii (członkowie KN zaprezentują tematykę, którą zajmują się w ramach czynnie działających KN oraz przedstawią możliwości w jaki sposób prezentowali swoją działalność w czasie różnych imprez popularyzujących naukę); miejsce: hol Colegium Biologiae oraz na stronie WBiB w wersji elektronicznej.

3. Spotkanie z Olimpijczykiem - licealiści mogą uczestniczyć w spotkaniu z laureatami i finalistami Olimpiady Biologicznej z naszego województwa, będących na zawodach etapu Centralnego. Jest to cenne źródło informacji i swoisty łącznik między światem młodzieży licealnej a naukowcem-badaczem. Opowiedzą oni o własnych doświadczeniach z czasów przygotowywania się do kolejnych jej etapów, wykonywania części doświadczalnej/praktycznej pracy badawczej, wykonywania posteru naukowego, jego obrony na zawodach w Warszawie i wykonywania zadań w pracowniach badawczych. Ucznia wspierać będzie opiekun pracy, który opowie o roli nauczyciela w procesie realizacji pracy badawczej. Miejsce: wersja online. Zaprosimy TV Kortowo ale będzie transmisja na You Tube i Facebook.

 4.  Konkurs plastyczny online nt. Biologia – co to takiego, czyli moja wizja biologii (technika dowolna, cyfrowa) – kierowany do trzech grup wiekowych (do 12 r.ż., 13-17 r.ż. oraz 18-23 r.ż. Konkurs zostanie rozpisany i umieszczony na fanpage naszego Wydziału. Do komisji konkursowej będzie zaproszony pracownik w Wydziału Sztuki UWM oraz artysta plastyk, zakochany w przyrodzie a nasz absolwent.

5.  Warsztaty biologiczne – tutoriale: Zrób to sam – krótkie filmy instruktażowe o prostych czynnościach wykonywanych podczas doświadczeń lub obserwacji biologicznych, które mogą być powtórzone również w warunkach szkolnych. Mogą one być pomocne nauczycielom akademickim do dydaktyki a jednocześnie posłużyć jako tutorial dla nauczycieli pracujących z uczniem zdolnym.

6.  Wykłady online, wystawy, gry internetowe i terenowe, filmy edukacyjne, wycieczki online (jeśli nie zmieszczą się w kategorii tutoriale: Zrób to sam ) – tu bazujemy na dotychczasowym doświadczeniu pracowników realizujących edukację online w ramach projektu Spotkania z nauką oraz innych aktywności (np. Noc Biologów, Olsztyńskie Dni Nauki i Sztuki)

Udział Państwa i Waszych Uczniów  - olimpijczyków w „Spotkaniu z olimpijczykiem” mógłby być przyczynkiem do zachęty dla kolejnych pokoleń młodzieży do wzięcia udziału w Olimpiadzie Biologicznej. Pragnę, by pokazać, ze Olimpiada Biologiczna może stać się kluczem do sukcesu dla licealisty wybierającego nie tylko ścieżkę kariery bezpośrednio związaną z biologią, ale również z medycyną i naukami pokrewnymi. Uczniowie będą mogli również przedstawić/ pokazać swoje prace badawcze i opowiedzieć o ich realizacji. Podzielą się również wrażeniami z udziału w zawodach centralnych w Warszawie (pracownie badawcze).

Obecnie opracowujemy całą pulę pytań, na które mógłby odpowiedzieć Uczeń a także nauczyciel przygotowujący go do olimpiady.

Zatem szczerze zachęcam Państwa do wzięcia udziału w tym przedsięwzięciu i jak najszybszej deklaracji uczestnictwa.

Odpowiedź proszę kierować w mailu zwrotnym na adres alibi@uwm.edu.pl

 

Z wyrazami szacunku,

dr hab. Anna Biedunkiewicz                                                       prof. dr hab. Iwona Bogacka

– koordynator zadania                                                                 – dziekan Wydziału Biologii i Biotechnologii

(Ty)Dzień Biologii i Biotechnologii

w ramach projektu Spotkania z nauką

Komentarze

Popularne w tym miesiącu

Czy kwiaty drzew są jadalne?

Heterogonia - biologiczny sens przemiany pokoleń w cyklu życiowym, przykład wrotków (Rotifera)

Szczotecznica szarawka: włochata piękność z lasu - dlaczego raz jest lepiej być widocznym a czasem nie?

Rzecz o sporach, czyli typy zarodników i sposoby ich powstawania u różnych grup grzybów

Purchawki, purchawice, tęgoskóry i czasznice czyli o owocnikach gasteroidalnych

Polskie nazwy grzybów - pod lupą, czyli dlaczego podgrzybek brunatny musiał stać się podgrzybem brunatnym

Najchętniej czytane

Szczotecznica szarawka: włochata piękność z lasu - dlaczego raz jest lepiej być widocznym a czasem nie?

Rzecz o sporach, czyli typy zarodników i sposoby ich powstawania u różnych grup grzybów

Heterogonia - biologiczny sens przemiany pokoleń w cyklu życiowym, przykład wrotków (Rotifera)

Czy ser pleśniowy może spleśnieć?

Purchawki, purchawice, tęgoskóry i czasznice czyli o owocnikach gasteroidalnych

Zajrzyj pod kapelusz grzyba i sprawdź co zobaczysz

Polskie nazwy grzybów - pod lupą, czyli dlaczego podgrzybek brunatny musiał stać się podgrzybem brunatnym

Wykwit zmienny czyli opowieść o śluzowcach