Zadanie 7 Obozy naukowe
W ramach
projektu Spotkania z Nauką zrealizowano łącznie dwie edycje obozów naukowych
dla młodzieży licealnej. Obozy naukowe, odbywały się na terenie miasteczka
uniwersyteckiego, zorganizowany zostanie w formie "zielonej szkoły",
w salach i laboratoriach Wydziału Biologii i Biotechnologii. Zajęcia laboratoryjne i terenowe zostały
zrealizowane formie projektu w trzech grupach tematycznych. Na zakończenie
zajęć odbyła się sesja posterowa i konferencja z prezentacjami wyników uczniów.
Odbyły się
dwa obozy: jeden jesienią 20-25
września 2021 roku a drugi wiosną 2022 roku (2-8 czerwca). Każdy z nich
był podzielony na dwie tury, dzięki temu w zajęciach wzięło udział 12 grup
tematycznych, każda po 12 osób.
W
badaniach naukowych wzięło łącznie 144 osoby. Była to młodzież licealna z
Elbląga, Suwałk, Pisza, Lidzbarka Warmińskiego i z trzech szkół z
Olsztyna.
Uczniowie
zgłębiali wiedzę z zakresu fizjologii roślin, fizjologii zwierząt oraz
wykonywali badania terenowe. Podczas badań z fizjologii roślin badali „Wpływ
czynników środowiskowych na zawartość barwników fotosyntetycznych” oraz „Wpływ czynników środowiskowych na
transpirację”.
W ramach
pierwszego tematu uczniowie określili wpływ rożnych czynników środowiskowych na
zawartość barwników fotosyntetycznych w liściach. Najważniejszymi barwnikami
umożliwiającymi fotosyntezę są zgromadzone w chloroplastach zielone chlorofile
(a i b) oraz żółtopomarańczowe karotenoidy. Zawartość chlorofilu a, chlorofilu
b oraz karotenoidów (ksantofil + karoteny) określana będzie metodą spektrofotometryczną.
Uczniowie poznali jaka jest rola barwników fotosyntetycznych, jaka jest ich
lokalizacja w roślinie (na poziomie organu, tkanki, organellum komórkowego,
wyspecjalizowanych struktur we wnętrzu chloroplastu), w jaki sposób można je
wyizolować, jak są one zbudowane a także jakie cechy budowy warunkują zdolność
tych barwników do pochłaniania energii świetlnej. Uczniowie zbadali, w jaki
sposób niekorzystne czynniki środowiskowe (np. niedobór niezbędnych
pierwiastków, zasolenie) wpływają na zawartość barwników fotosyntetycznych w
roślinach.
Drugi
temat dotyczył transpiracji – kluczowego zjawiska w gospodarce wodnej roślin.
Uczniowie poznali, czym jest transpiracja, jakie są jej rodzaje i jakie jest
jej znaczenie w transporcie wody i soli mineralnych w roślinie (teoria
kohezyjno – transpiracyjna przewodzenia wody w roślinach, siła ssąca
transpiracji) a także poznali rolę transpiracji w bilansie wodnym rośliny.
Podczas zajęć z zakresu fizjologii zwierząt
uczniowie zgłębiali „Tajniki krwi” by określić, czy poddana badaniom świnia, a
właściwie jej była o prawidłowych parametrach czyli czy świnia była zdrowa.
Uczniowie wykonywali pełną diagnostykę laboratoryjną w oparciu o badania krwi:
badali elementy morfotyczne krwi, wykonywali badania biochemiczne krwi i
sprawdzali krzepliwość krwi.
Podczas
zajęć terenowych dokonali „Oceny stanu ekologicznego Jeziora Kortowskiego na
podstawie roślinności (makrofitów)”.
Prowadzili obserwacje makrofitów (dużych roślin wodnych w jeziorze) na transektach (wybrane miejsca w zbiorniku), oznaczali taksony (głównie gatunki roślin), określali ich głębokość występowania, określali powierzchnie pokrycia - pływając rowerami wodnymi i pobierając rośliny kotwicami, a potem na sali oznaczając różne złowione (i nie tylko) gatunki. Na podstawie struktury i jakości roślinności wyliczyli wskaźniki liczbowe, które pozwoliły im na klasyfikacje jeziora do określonej grupy stanu ekologicznego, zgodnie z metodą ESMI - wdrożoną w Polsce w 2007 do rutynowych badań jakości jezior w Monitoringu Państwowym, jak również zgodną z wytycznymi Dyrektywy Wodnej UE 2000.
Kierownik zadania: dr hab. Anna Biedunkiewicz
Komentarze
Prześlij komentarz