Podsumowanie zadania 7 - obozy naukowe


Zadanie 7 Obozy naukowe

W ramach projektu Spotkania z Nauką zrealizowano łącznie dwie edycje obozów naukowych dla młodzieży licealnej. Obozy naukowe, odbywały się na terenie miasteczka uniwersyteckiego, zorganizowany zostanie w formie "zielonej szkoły", w salach i laboratoriach Wydziału Biologii i Biotechnologii. Zajęcia laboratoryjne i terenowe zostały zrealizowane formie projektu w trzech grupach tematycznych. Na zakończenie zajęć odbyła się sesja posterowa i konferencja z prezentacjami wyników uczniów.

Odbyły się dwa obozy: jeden jesienią 20-25 września 2021 roku a drugi wiosną 2022 roku (2-8 czerwca). Każdy z nich był podzielony na dwie tury, dzięki temu w zajęciach wzięło udział 12 grup tematycznych, każda po 12 osób.

W badaniach naukowych wzięło łącznie 144 osoby. Była to młodzież licealna z Elbląga, Suwałk, Pisza, Lidzbarka Warmińskiego i z trzech szkół z Olsztyna. 

Uczniowie zgłębiali wiedzę z zakresu fizjologii roślin, fizjologii zwierząt oraz wykonywali badania terenowe. Podczas badań z fizjologii roślin badali „Wpływ czynników środowiskowych na zawartość barwników fotosyntetycznych”  oraz „Wpływ czynników środowiskowych na transpirację”.

W ramach pierwszego tematu uczniowie określili wpływ rożnych czynników środowiskowych na zawartość barwników fotosyntetycznych w liściach. Najważniejszymi barwnikami umożliwiającymi fotosyntezę są zgromadzone w chloroplastach zielone chlorofile (a i b) oraz żółtopomarańczowe karotenoidy. Zawartość chlorofilu a, chlorofilu b oraz karotenoidów (ksantofil + karoteny) określana będzie metodą spektrofotometryczną. Uczniowie poznali jaka jest rola barwników fotosyntetycznych, jaka jest ich lokalizacja w roślinie (na poziomie organu, tkanki, organellum komórkowego, wyspecjalizowanych struktur we wnętrzu chloroplastu), w jaki sposób można je wyizolować, jak są one zbudowane a także jakie cechy budowy warunkują zdolność tych barwników do pochłaniania energii świetlnej. Uczniowie zbadali, w jaki sposób niekorzystne czynniki środowiskowe (np. niedobór niezbędnych pierwiastków, zasolenie) wpływają na zawartość barwników fotosyntetycznych w roślinach.

Drugi temat dotyczył transpiracji – kluczowego zjawiska w gospodarce wodnej roślin. Uczniowie poznali, czym jest transpiracja, jakie są jej rodzaje i jakie jest jej znaczenie w transporcie wody i soli mineralnych w roślinie (teoria kohezyjno – transpiracyjna przewodzenia wody w roślinach, siła ssąca transpiracji) a także poznali rolę transpiracji w bilansie wodnym rośliny.

 Podczas zajęć z zakresu fizjologii zwierząt uczniowie zgłębiali „Tajniki krwi” by określić, czy poddana badaniom świnia, a właściwie jej była o prawidłowych parametrach czyli czy świnia była zdrowa. Uczniowie wykonywali pełną diagnostykę laboratoryjną w oparciu o badania krwi: badali elementy morfotyczne krwi, wykonywali badania biochemiczne krwi i sprawdzali krzepliwość krwi.

Podczas zajęć terenowych dokonali „Oceny stanu ekologicznego Jeziora Kortowskiego na podstawie roślinności (makrofitów)”.

Prowadzili obserwacje makrofitów (dużych roślin wodnych w jeziorze) na transektach (wybrane miejsca w zbiorniku), oznaczali taksony (głównie gatunki roślin), określali ich głębokość występowania, określali powierzchnie pokrycia - pływając rowerami wodnymi i pobierając rośliny kotwicami, a potem na sali oznaczając różne złowione (i nie tylko) gatunki. Na podstawie struktury i jakości roślinności wyliczyli wskaźniki liczbowe, które pozwoliły im na klasyfikacje jeziora do określonej grupy stanu ekologicznego, zgodnie z metodą ESMI - wdrożoną w Polsce w 2007 do rutynowych badań jakości jezior w Monitoringu Państwowym, jak również zgodną z  wytycznymi Dyrektywy Wodnej UE 2000.

Kierownik zadania: dr hab. Anna Biedunkiewicz

Komentarze

Popularne w tym miesiącu

Czy kwiaty drzew są jadalne?

Heterogonia - biologiczny sens przemiany pokoleń w cyklu życiowym, przykład wrotków (Rotifera)

Szczotecznica szarawka: włochata piękność z lasu - dlaczego raz jest lepiej być widocznym a czasem nie?

Rzecz o sporach, czyli typy zarodników i sposoby ich powstawania u różnych grup grzybów

Purchawki, purchawice, tęgoskóry i czasznice czyli o owocnikach gasteroidalnych

„Zardzewiałe” rośliny

Najchętniej czytane

Szczotecznica szarawka: włochata piękność z lasu - dlaczego raz jest lepiej być widocznym a czasem nie?

Rzecz o sporach, czyli typy zarodników i sposoby ich powstawania u różnych grup grzybów

Heterogonia - biologiczny sens przemiany pokoleń w cyklu życiowym, przykład wrotków (Rotifera)

Czy ser pleśniowy może spleśnieć?

Purchawki, purchawice, tęgoskóry i czasznice czyli o owocnikach gasteroidalnych

Zajrzyj pod kapelusz grzyba i sprawdź co zobaczysz

Polskie nazwy grzybów - pod lupą, czyli dlaczego podgrzybek brunatny musiał stać się podgrzybem brunatnym

Wykwit zmienny czyli opowieść o śluzowcach