Zazwyczaj w szkole na zgłębianie
tajników świata grzybów, ich różnorodności oraz niezwykłych zjawisk i procesów
życiowych z nimi związane mamy niewiele czasu. Grzyby, nie oszukujmy się, są
traktowane „po macoszemu”.
W ogólnych informacjach o komórce czytamy, że uczeń „wykazuje
różnice w budowie komórki roślinnej, grzybowej i zwierzęcej”. Całkiem słusznie,
ponieważ te trzy rodzaje podstawowych jednostek budulcowych organizmu są od
siebie w budowie odmienne.
Czego jeszcze uczeń dowie się o grzybach?
„Grzyby. Uczeń:
1) przedstawia różnorodność morfologiczną grzybów;
2) przedstawia czynności życiowe grzybów: odżywianie,
oddychanie i rozmnażanie; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące, że
drożdże przeprowadzają fermentację alkoholową;
3) porównuje na podstawie analizy schematów cykle życiowe
grzybów (sprzężniaków, workowców i podstawczaków) i rozróżnia poszczególne fazy
jądrowe (haplofaza, dikariofaza, diplofaza);
4) przedstawia porosty jako organizmy symbiotyczne i
wyjaśnia ich rolę jako organizmów wskaźnikowych;
5) przedstawia drogi zarażenia się i zasady profilaktyki
chorób wywołanych przez grzyby (grzybice skóry, narządów płciowych, płuc); (w
innym miejscu podstawy programowej dodane jest: … przedstawia wybrane
choroby przenoszone drogą płciową (… grzybice narządów płciowych) oraz sposoby
ich profilaktyki)
6) przedstawia znaczenie grzybów, w tym porostów w
przyrodzie i dla człowieka.”
Do grzybów podstawa programowa odnosi się jeszcze w jednym
miejscu, gdy omawiane są informacje dotyczące odżywiania roślin:
„Uczeń: …
6) przedstawia udział innych organizmów (… grzyby) w
pozyskiwaniu pokarmu przez rośliny.”
Czy naprawdę grzyby nie zasługują na więcej uwagi w
podstawie programowej?
A czy Ty wiesz coś o grzybach? Sprawdź swoją wiedzę
rozwiązując krzyżówkę mykologiczną. Powodzenia.
Anna Biedunkiewicz
Komentarze
Prześlij komentarz