Ile wiesz o grzybach?

 

Zazwyczaj w szkole na zgłębianie tajników świata grzybów, ich różnorodności oraz niezwykłych zjawisk i procesów życiowych z nimi związane mamy niewiele czasu. Grzyby, nie oszukujmy się, są traktowane „po macoszemu”.

W ogólnych informacjach o komórce czytamy, że uczeń „wykazuje różnice w budowie komórki roślinnej, grzybowej i zwierzęcej”. Całkiem słusznie, ponieważ te trzy rodzaje podstawowych jednostek budulcowych organizmu są od siebie w budowie odmienne.

Czego jeszcze uczeń dowie się o grzybach?

„Grzyby. Uczeń:

1) przedstawia różnorodność morfologiczną grzybów;

2) przedstawia czynności życiowe grzybów: odżywianie, oddychanie i rozmnażanie; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące, że drożdże przeprowadzają fermentację alkoholową;

3) porównuje na podstawie analizy schematów cykle życiowe grzybów (sprzężniaków, workowców i podstawczaków) i rozróżnia poszczególne fazy jądrowe (haplofaza, dikariofaza, diplofaza);

4) przedstawia porosty jako organizmy symbiotyczne i wyjaśnia ich rolę jako organizmów wskaźnikowych;

5) przedstawia drogi zarażenia się i zasady profilaktyki chorób wywołanych przez grzyby (grzybice skóry, narządów płciowych, płuc); (w innym miejscu podstawy programowej dodane jest: … przedstawia wybrane choroby przenoszone drogą płciową (… grzybice narządów płciowych) oraz sposoby ich profilaktyki)

6) przedstawia znaczenie grzybów, w tym porostów w przyrodzie i dla człowieka.”

 

Do grzybów podstawa programowa odnosi się jeszcze w jednym miejscu, gdy omawiane są informacje dotyczące odżywiania roślin:

„Uczeń: …

6) przedstawia udział innych organizmów (… grzyby) w pozyskiwaniu pokarmu przez rośliny.”

 

Czy naprawdę grzyby nie zasługują na więcej uwagi w podstawie programowej?

A czy Ty wiesz coś o grzybach? Sprawdź swoją wiedzę rozwiązując krzyżówkę mykologiczną. Powodzenia.

 

Anna Biedunkiewicz

Komentarze

Popularne w tym miesiącu

Czy kwiaty drzew są jadalne?

Heterogonia - biologiczny sens przemiany pokoleń w cyklu życiowym, przykład wrotków (Rotifera)

Szczotecznica szarawka: włochata piękność z lasu - dlaczego raz jest lepiej być widocznym a czasem nie?

Rzecz o sporach, czyli typy zarodników i sposoby ich powstawania u różnych grup grzybów

Purchawki, purchawice, tęgoskóry i czasznice czyli o owocnikach gasteroidalnych

„Zardzewiałe” rośliny

Najchętniej czytane

Szczotecznica szarawka: włochata piękność z lasu - dlaczego raz jest lepiej być widocznym a czasem nie?

Rzecz o sporach, czyli typy zarodników i sposoby ich powstawania u różnych grup grzybów

Heterogonia - biologiczny sens przemiany pokoleń w cyklu życiowym, przykład wrotków (Rotifera)

Czy ser pleśniowy może spleśnieć?

Purchawki, purchawice, tęgoskóry i czasznice czyli o owocnikach gasteroidalnych

Zajrzyj pod kapelusz grzyba i sprawdź co zobaczysz

Polskie nazwy grzybów - pod lupą, czyli dlaczego podgrzybek brunatny musiał stać się podgrzybem brunatnym

Wykwit zmienny czyli opowieść o śluzowcach