Zajęcia laboratoryjne będą polegały na przygotowaniu przez
uczestników warsztatów czterech pochodnych hemoglobiny: oksy-, deoksy-, met- i
karboksyhemoglobinę. Produkty te zostaną wytworzone w wyniku odpowiednio:
utlenowania, odtlenowania, utlenienia i tworzenia hemoglobiny tlenkowęglowej.
Następnie uczniowie wykonają analizy zmian właściwości wytworzonych pochodnych
hemoglobiny, zaobserwują zmiany ich zabarwienia oraz różnice w widmach
absorpcyjnych. Podczas zajęć uczestnicy wykorzystają pipety automatyczne, szkło
laboratoryjne (zlewki, probówki szklane i eppendorfa, kuwety) oraz
spektrofotometr. W trakcie wprowadzenia do zajęć (prezentacja multimedialna)
uczniowie poznają budowę chemiczną różnych pochodnych hemoglobiny, przyczyny
ich powstawania i sposoby w jaki organizm pozbywa się szkodliwej
methemoglobiny.
Szczotecznica szarawka: włochata piękność z lasu - dlaczego raz jest lepiej być widocznym a czasem nie?
(Fotografia autorstwa: Jutta Bündgen) Cykl życiowy wielu organizmów jest złożony, poszczególne stadia rozwojowe mogą się od siebie bardzo różnić wyglądem, siedliskiem życia, funkcją w ekosystemie. Złożoność przyrody jest ogromna ale wszystko ma jakiś sens. Odkrywanie tych zależności i powiązań jest niezwykle ekscytujące i wciągające. Zazwyczaj gąsienice motyli uważamy za brzydkie a motyle (stadium imago) za piękne. Ale w przypadku szczotecznicy szarawki jest chyba odwrotnie. Motyle (ćmy) są szarobure i nie zwracają na siebie większej uwagi. Natomiast gąsienice się przepięknie żółte i włochate. I jedno i drugie służy obronie. Szara barwa motyli ułatwia im ukrycie się na pniu drzew (gdy odpoczywają na pniu to trudno jest je zobaczyć). W rejonach uprzemysłowionych, gdzie powietrze jest bardziej zapylone i zadymione (a więc wszystko przykryte kurzem i szarzyzną) wśród szczotecznicy przeważają osobniki szare. W środowisku czystym liczniejsza jest forma jasna. Czyli tak, jak wyglądają pnie d...
Komentarze
Prześlij komentarz