Zapraszamy do udziału w Tygodniu Uczniowskiej SuperMocy (19-23.10.2020)


Jest wiele różnych akcji i działań dydaktycznych, których celem jest indywidualizacja nauczania i wspieranie rozwoju uczniów. Przez aktywizację i poznawanie świata także. Polecamy akcję Tydzień Uczniowskiej SuperMocy, w tym roku organizowaną przez panie: Joannę Gadomską i Katarzynę Włodkowską (zobacz szczegóły)

Razem można więcej. Bo to z jednej strony wzajemna inspiracja jak i nadawanie znaczenie. Tydzień Uczniowskiej SuperMocy to czas, podczas którego organizatorki proponują, aby w każdej szkole, dowolnej klasie zorganizowane zostały zajęcia, warsztaty, gry i zabawy, podczas których uczniowie mieliby szansę poznać siebie oraz swoje mocne strony. Aktywne poznawanie przyrody wokół nas daje także taką szansę i możliwości. W kolejnych dnia postaramy się podsunąć kilka dodatkowych pomysłów. 

Organizatorki tak o Tygodniu piszą: „Pytaliście kiedyś uczniów, co jest ich mocną stroną? W czym są najlepsi? Co najlepiej robią? Co w sobie lubią? Co uważają za swoje największe osiągnięcie? Długo czekaliście na odpowiedzi? A pytaliście kiedyś swoich uczniów o ich słabe strony, w czym są niedoskonali, z czym sobie nie radzą, co jest ich największym niepowodzeniem? I co, tak samo długo czekaliście na odpowiedzi? Otóż to, uczniowie, zdecydowanie szybciej i łatwiej potrafią mówić o swoich słabych stronach, niż o mocnych, dużo więcej potrafią wymienić słabych stron niż mocnych (słabych 10, może więcej a mocnych 1 może 2)." Nasz system edukacji lub nasza kultura, nastawione są raczej na wytykanie błędów, potknięć, porażek. Jest okazja choć na chwilę spróbować innego podejścia i wyjść z tego zaklętego kręgu samoumartwienia. 

 "Poprzez akcję Tydzień Uczniowskiej SuperMocy chciałybyśmy bardzo, aby to się zmieniło, aby każdy uczeń poznał swoją moc, swoją mocną stronę. Chciałybyśmy, aby na hasło „moja mocna strona” w sali lekcyjnej nie panowała cisza, podczas której będziemy słyszeć brzęczenie muchy, a uczniowie nie robili zdziwionej miny, jakby ktoś prosił o podanie równania reakcji, w której powstaje aldehydtrifosfoglicerynowy.” 

 „Na podstawie wielu przeprowadzonych zajęć, licznych naszych obserwacji, częstych rozmów z uczniami, zauważyłyśmy, że uczniowie bardzo często mają problem ze sprecyzowaniem swoich mocnych stron. Dlaczego? Być może ich nie znają, być może nie potrafią ich sprecyzować, a być może boją się reakcji rówieśników podczas mówienia o swoich mocnych stronach, aby nie zostali wyśmiani?" Ta niechęć, czy nawet strach przed osądem innych widoczna jest nawet wśród studentów. Oni przychodzą już tak ukształtowani. Myślę, że warto to zmieniać jak najwcześniej i uczyć otwartego dzielenia się własnymi pomysłami, przemyśleniami, odkryciami. Bez obawy na krytykę, hejt czy wyśmianie. 

"Być może, uczniowie mają problem z mówieniem o swoich mocnych stronach, a z łatwością mówią o słabych, gdyż od najmłodszych lat słyszą, co im się nie udaje, jakie popełniają błędy, jakie ponieśli porażki, co trzeba poprawić. Niestety, rzadko słyszą co zrobili dobrze, że mogą odnieść sukces, że są wyjątkowi, świetni, niestety rzadko słyszą pochwały (nie tylko w szkole, ale i w rodzinnym domu).” Dlaczego ważne jest, aby każdy znał swoje mocne strony? Bo warto wiedzieć, na czym można oprzeć swój życiowy fundament, na jakie cechy własnego charakteru można liczyć, na jakie umiejętności można postawić, podczas mierzenia się z nowymi zadaniami i różnymi sytuacjami, często trudnymi i stresującymi. 

Dzięki wiedzy o swoich mocnych stronach możemy precyzyjnie określić swoje możliwości i podołać wyzwaniu. Wiedza o mocnych stronach dodaje skrzydeł, unosi, podnosi na duchu – powoduje, że mocno wierzymy w siebie i dużo łatwiej pokonujemy własny strach i stres. Wykorzystywanie swoich mocnych stron, gdy się coś robi całym sercem, gdy się robi to co się kocha, w co się wierzy, do czego jest się stworzonym, sprawia ogromną radość, daje satysfakcję oraz mega wielkie poczucie spełnienia (nawet, gdy coś się nie powiedzie, to i tak ma się poczucie, że było warto spróbować). Poza tym, jeżeli bardziej skupiamy się na swoich mocnych stronach, to częściej o nich myślimy i zauważamy je, mamy więc szanse na ich doskonalenie i rozwijanie, a każde szlifowanie swoich mocnych stron, może stać się podstawą do osiągnięcia życiowego sukcesu. Bazując na swoich mocnych stronach dużo łatwiej ułożyć swoją przyszłość, dokonując odpowiedniego wyboru kierunku kształcenia, a później wyboru własnej ścieżki kariery zawodowej.” (źródło)

W związku z tym, że ważna jest wiedza o swoich mocnych stronach Organizatorki Tygodnia Uczniowskiej SuperMocy proponują wszystkim belfrom, aby w dniach od 19 do 23 października 2020 roku zorganizowali w swojej szkole/klasie Tydzień Uczniowskiej SuperMocy. W ramach projektu Spotkania z Nauką będziemy te działania wspierać i nagłaśniać. 

Celem Tygodnia Uczniowskiej SuperMocy jest lepsze poznanie siebie, uświadomienie uczniom ich mocnych stron, zaprezentowanie uczniowskich talentów, budowanie poczucia własnej wartości, wzmacnianie własnego pozytywnego wizerunku, integracja zespołu/grupy/klasy. Obserwowanie przyrody może być jedną z takich supermocy (talentów, zainteresowań, pasji). Może być także rysowanie, fotografowanie, opisywanie… przyrody. Publikowanie na blogu itd. 

Z okazji Tygodnia Uczniowskiej SuperMocy, przygotowana została e-publikacja pt. „Poznaj z nami SuperMoce”. Publikacja ta została przygotowana przez nauczycieli i dla nauczycieli (crowdlearning). Autorami publikacji są: Zyta Czechowska, Marta Florkiewicz – Borkowska, Joanna Gadomska, Anna Konarzewska, Dorota Kujawa – Weinke, Aldona Olesiak, Anna Skiendziel, Ewa Walczak, Katarzyna Włodkowska, Izabela Wyppich oraz Robert Bielecki

Wspomniane opracowanie dydaktyczne zawiera zbiór gier i zabaw, ćwiczeń i scenariuszy. Można je przeprowadzić w klasie z uczniami np. podczas lekcji wychowawczej, ale i podczas innych lekcji (biologii, historii, języka polskiego). W czasie kreatywnych zabaw i gier uczniowie dowiedzą się, co jest ich mocną stroną, jakie mają cechy charakteru, jakie mają umiejętności, co lubią robić, co przychodzi im z łatwością, co sprawia im radość i daje satysfakcję. Myślę, że jest to możliwe nawet w formie zdalnego i hybrydowego nauczania. Tak więc nie ważne jaka sytuacja epidemiologiczna będzie w październiku, już teraz można się powoli przygotowywać do Tygodnia Uczniowskiej SuperMocy. Publikacja dostępna tutaj 

W ramach Tygodnia Uczniowskiej SuperMocy nauczycielki chcą namówić każdego belfra, z każdej szkoły, aby wspólnie z innymi nauczycielami i uczniami zrealizowali choć jedno z poniższych zaproponowanych zadań. Piszcie do nas, to będziemy upowszechniali także na niniejszym blogu oraz na naszym FanPage. To jeszcze jeden krok w dzieleniu się wiedza i pomysłami oraz wzajemnym inspirowaniu. 

Zadanie 1 
Nagraj wraz z uczniami, krótki filmik (1-2 minuty), podczas którego uczniowie, będą mówić „Moją supermocą jest…” lub filmik, na którym uczniowie będą trzymać kartki, każdy swoją, z napisem ‘Moją supermocą jest….”. Niech każdy uwierzy w siebie, niech każdy wie, że ma supermoc i może wiele. Wszystkie przygotowane filmiki można przysłać na maila biologia.z.blondynka@gmail.com. Przysłane filmiki, zostaną złożone w jeden film i opublikowane na YouTube, aby stały się inspiracją dla innych.

Zadanie 2 
Dajmy skrzydła naszym uczniom. Pomóżmy im uwierzyć w siebie, że mogą wzbić się wysoko i osiągnąć swój wymarzony cel. W jaki sposób? Przygotujcie makietę, ściankę, na której umieścicie wielkie skrzydła, a nad skrzydłami napis „Uwierz w siebie”. Pióra do skrzydeł powinni zrobić samodzielnie uczniowie, wypisując na nich swoje mocne strony oraz imię. Z przygotowanych piór wspólnie z uczniami zbudujcie skrzydła, duże skrzydła, przed którymi będą mogli stanąć uczniowie i zrobić sobie zdjęcie. To mają być ich skrzydła wiary we własne możliwości. Jeżeli nie uda się Wam zbudować wielkich skrzydeł, to oczywiście proponujemy Wam alternatywę. Poproście uczniów, aby przynieśli do szkoły swoje zdjęcia, gdzie widać ich sylwetkę. Podczas lekcji, na kartce z bloku poproście, aby uczniowie narysowali najpiękniejsze skrzydła, a później niech wkleją swoje zdjęcie pomiędzy skrzydłami. 

Zadanie 3 
Stwórzcie z uczniami „Gadającą ścianę/ściankę/gazetkę” [ale może to być także w wersji cyfrowej, np. strona www, blog itd. - uzup. S. Czachorowski] , która stanie się pozytywnym motywatorem. Na ścianie zapiszcie cytaty, słowa znanych osób, które pozwolą uczniom uwierzyć w siebie, a w chwili zwątpienia przywrócą wiarę we własne możliwości. Większość naszych uczniów to wzrokowcy, patrząc wielokrotnie na napisane pozytywne motywatory, uczeń nabierze wreszcie pewności siebie. 

Zadanie 4 
Przygotujcie fotobudkę – ramkę z napisem „Mam talent”, karteczki do robienia zdjęć z hasłami, które pomogą uwierzyć uczniom w siebie np. „Dam radę”, ‘Wierzę w siebie”, „Jestem super”, itp. A potem zróbcie zdjęcia tak, aby każdy miał zrobione swoje. 

Zadanie 5 
Piosenka jest dobra na wszystko, dlatego proponujemy Wam nagrać z uczniami swoją wersję jakiejś znanej piosenki, ze słowami, które mogłyby stać się motywatorem dla innych, aby każdy uwierzył w siebie. Wszyscy przecież wiedzą, „że jak nie my to kto”. 

Zadanie 6 
Zbudujcie wraz ze swoimi uczniami „Drzewo talentów”, które na wiosnę, wyda pierwsze liście, a na liściach, niech uczniowie wpiszą swoje mocne strony i posiadane talenty. A latem, gdy uczniowie nauczą się czegoś nowego nasze drzewo może zakwitnąć, pojawią się wtedy kwiaty z nowymi supermocami uczniów. 

Zadanie 7 
Proponujemy Wam wykonanie gazetki w klasie lub na korytarzu, która będzie zupełnie inną gazetką. Dlaczego inna? Bo najpierw trzeba postarać się o kilka luster i lusterek. Często stoimy przed lustrem, mówimy do siebie, aby się podbudować, zmotywować do działania. Tym razem nasza gazetka ma podbudować naszych uczniów. Zamontujcie na gazetce/ ściance lusterka, a nad nimi powieście hasła motywatory, np. „Kto da radę?, „Kto może zrobić wszystko?”, „Kto jest super?”, „Ta osoba jest wspaniała”. 

Zadanie 8 
Zorganizujcie w swojej szkole „Koncert talentów”. Niech uczniowie zaprezentują swoje talenty, różne talenty. Dzięki takiemu koncertowi, uczeń może się zaprezentować i pokazać przed szerszym gronem. Super byłoby zaprosić rodziców na przygotowany koncert, aby również i oni dołączyli do pozytywnego wzmacniania swoich dzieci. 

Zadanie 9 
Wybierzcie się z uczniami na wiosenny spacer, w poszukiwaniu wiosny. Podczas wycieczki poproście uczniów, aby każdy znalazł najpiękniejszy dla niego kamień. Po powrocie do szkoły, niech uczniowie dokładnie umyją swój kamień, a później pisakami, farbami napiszą np. „Mam supermoc”, „Wierzę w siebie”. Od tej pory niech zawsze trzymają kamień blisko siebie, w kieszeni lub w piórniku. 

[uzupełnieniem może być wspólne malowanie na starych płytkach ceramicznych - przykład: Gadająca ceramika na ulicy, uzup. S. Czachorowski]

Zadanie 10 
Każdy lubi dostawać medale i dyplomy. Nasi uczniowie również. Przygotujcie indywidualne medale lub dyplomy dla każdego swojego ucznia, które z pewnością sprawią im radość. Postarajcie się, aby każdy otrzymał dyplom czy medal za coś wyjątkowego, np. bycie punktualnym, zawsze uśmiechniętym, koleżeńskim, kreatywnym, za piękne rysowanie, śpiewanie, grę w szachy, idealna pamięć. 

Aby dowiedzieć się, jak najwięcej o wyjątkowości swoich uczniów, proponujemy najpierw zorganizować zajęcia, warsztaty, podczas których lepiej poznacie swoich uczniów. 

"To co? Działamy razem? Na chwilę obecną, już wielu nauczycieli zainteresowało się Tygodniem Uczniowskiej SuperMocy i zadeklarowało organizację tego tygodnia w swojej szkole. Jeżeli ktoś jeszcze chciałby do nas dołączyć, to zapraszamy do grupy na fb nazywającej się „Tydzień Uczniowskiej SuperMocy”. Zgłoszenie do TUS proszę wysyłać na maila biologia.z.blondynka@gmail.com W mailu proszę podać: imię i nazwisko nauczyciela, nazwę oraz adres szkoły (w tym nazwę województwa). Po zorganizowaniu TUS w swojej szkole, prosimy chętnych nauczycieli, aby zamieszczali zdjęcia na fb grupie lub przesłali na podanego maila, abyśmy mogły przygotować zestawienie Waszych działań. Nauczyciel, który przyśle filmiki lub zdjęcia, zobowiązany jest posiadać wszystkie zgody RODO od rodziców swoich uczniów na publikowanie wizerunku. Na Wasze filmiki, zdjęcia, sprawozdania, relacje czekamy do 5 listopada 2020 r. "

Joanna Gadomska i Katarzyna Włodkowska  (więcej)

O akcji będziemy jeszcze pisać na niniejszym blogu. Postaramy się podsunąć kilka pomysłów, mniej lub bardziej powiązanych z naukami biologicznymi oraz z kształceniem kompetencji kluczowych.

Stanisław Czachorowski

Komentarze

Popularne w tym miesiącu

Heterogonia - biologiczny sens przemiany pokoleń w cyklu życiowym, przykład wrotków (Rotifera)

Rzecz o sporach, czyli typy zarodników i sposoby ich powstawania u różnych grup grzybów

Szczotecznica szarawka: włochata piękność z lasu - dlaczego raz jest lepiej być widocznym a czasem nie?

Czy kwiaty drzew są jadalne?

Zajrzyj pod kapelusz grzyba i sprawdź co zobaczysz

Czy ser pleśniowy może spleśnieć?

Najchętniej czytane

Szczotecznica szarawka: włochata piękność z lasu - dlaczego raz jest lepiej być widocznym a czasem nie?

Rzecz o sporach, czyli typy zarodników i sposoby ich powstawania u różnych grup grzybów

Heterogonia - biologiczny sens przemiany pokoleń w cyklu życiowym, przykład wrotków (Rotifera)

Czy ser pleśniowy może spleśnieć?

Purchawki, purchawice, tęgoskóry i czasznice czyli o owocnikach gasteroidalnych

Zajrzyj pod kapelusz grzyba i sprawdź co zobaczysz

Polskie nazwy grzybów - pod lupą, czyli dlaczego podgrzybek brunatny musiał stać się podgrzybem brunatnym

Wykwit zmienny czyli opowieść o śluzowcach