W ramach projektu Spotkania z Nauką zrealizowano łącznie dwie edycje obozów naukowych dla młodzieży licealnej. Obozy naukowe, odbywały się na terenie miasteczka uniwersyteckiego, zorganizowany zostanie w formie "zielonej szkoły", w salach i laboratoriach Wydziału Biologii i Biotechnologii.
Odbyły się dwa obozy: jeden jesienią 2021 roku a drugi wiosną 2022 roku. Każdy z nich był podzielony na dwie tury, dzięki temu w zajęciach wzięło udział 12 grup tematycznych, każda po 12 osób.
W badaniach naukowych wzięło łącznie 144 osoby. Była to młodzież licealna z Elbląga, Suwałk, Pisza, Lidzbarka Warmińskiego i z trzech szkół z Olsztyna. Uczniowie zgłębiali wiedzę z zakresu fizjologii roślin, fizjologii zwierząt oraz wykonywali badania terenowe. Podczas badań z fizjologii roślin badali „Wpływ czynników środowiskowych na zawartość barwników fotosyntetycznych” oraz „Wpływ czynników środowiskowych na transpirację”
W ramach pierwszego tematu uczniowie określili wpływ rożnych czynników środowiskowych na zawartość barwników fotosyntetycznych w liściach. Najważniejszymi barwnikami umożliwiającymi fotosyntezę są zgromadzone w chloroplastach zielone chlorofile (a i b) oraz żółtopomarańczowe karotenoidy. Zawartość chlorofilu a, chlorofilu b oraz karotenoidów (ksantofil + karoteny) określana będzie metodą spektrofotometryczną. Uczniowie poznali jaka jest rola barwników fotosyntetycznych, jaka jest ich lokalizacja w roślinie (na poziomie organu, tkanki, organellum komórkowego, wyspecjalizowanych struktur we wnętrzu chloroplastu), w jaki sposób można je wyizolować, jak są one zbudowane a także jakie cechy budowy warunkują zdolność tych barwników do pochłaniania energii świetlnej. Uczniowie zbadali, w jaki sposób niekorzystne czynniki środowiskowe (np. niedobór niezbędnych pierwiastków, zasolenie) wpływają na zawartość barwników fotosyntetycznych w roślinach.
Drugi temat dotyczył transpiracji – kluczowego zjawiska w gospodarce wodnej roślin. Uczniowie poznali, czym jest transpiracja, jakie są jej rodzaje i jakie jest jej znaczenie w transporcie wody i soli mineralnych w roślinie (teoria kohezyjno – transpiracyjna przewodzenia wody w roślinach, siła ssąca transpiracji) a także poznali rolę transpiracji w bilansie wodnym rośliny.
Podczas zajęć z zakresu fizjologii zwierząt uczniowie zgłębiali „Tajniki krwi” by określić, czy poddana badaniom świnia, a właściwie jej była o prawidłowych parametrach czyli czy świnia była zdrowa. Uczniowie wykonywali pełną diagnostykę laboratoryjną w oparciu o badania krwi: badali elementy morfotyczne krwi, wykonywali badania biochemiczne krwi i sprawdzali krzepliwość krwi.
Podczas zajęć terenowych dokonali „Oceny stanu ekologicznego Jeziora Kortowskiego na podstawie roślinności (makrofitów)”.
Prowadzili obserwacje makrofitów (dużych roślin wodnych w jeziorze) na transektach (wybrane miejsca w zbiorniku), oznaczali taksony (głównie gatunki roślin), określali ich głębokość występowania, określali powierzchnie pokrycia - pływając rowerami wodnymi i pobierając rośliny kotwicami, a potem na sali oznaczając różne złowione (i nie tylko) gatunki. Na podstawie struktury i jakości roślinności wyliczyli wskaźniki liczbowe, które pozwoliły im na klasyfikacje jeziora do określonej grupy stanu ekologicznego, zgodnie z metodą ESMI - wdrożoną w Polsce w 2007 do rutynowych badań jakości jezior w Monitoringu Państwowym, jak również zgodną z wytycznymi Dyrektywy Wodnej UE 2000.
Wszystkie przeprowadzone badania naukowe Uczniowie zaprezentowali trzeciego dnia obozu na mikrokonferencji naukowej, omawiając najważniejsze osiągnięcia opisane na plakacie naukowym, czyli posterze. Dziękujemy nauczycielom akademickim, którzy z sercem i oddaniem pedagogicznym przekazywali wiedzę swoim podopiecznym.
Z relacji uczestników wynika, że to był bardzo dobrze spędzony czas, który niejednego zachęcił do pracy naukowej i studiowania kierunków, gdzie na co dzień będą mieli kontakt z salami laboratoryjnymi i badaniami terenowymi. Niektórzy mówią, że to ich pierwszy kontakt ze sprzętem laboratoryjnym czy terenowym. Jakie z tego można wysnuć wnioski? Więcej zajęć praktycznych dla uczniów – przez praktykę wiedza łatwiej „wchodzi do głowy” i pozostaje tam na długo.
Miło było nam Was gościć w progach Wydziału Biologii i Biotechnologii na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie.
Anna Biedunkiewicz
Komentarze
Prześlij komentarz